Binnen de 4 maanden na het overlijden dient u een aangifte te doen van de successie. U dient daarbij aan te geven wat het vermogen was van de overledene verminderd met de kosten die afgetrokken worden alvorens de successierechten (= te betalen erfenisbelasting) betaald worden.
Het vermogen van de overledene kan neerkomen op het schatten van het vastgoed, bijvoorbeeld de eigen woning, de bedragen op zichtrekeningen, spaarrekeningen, verzekeringen, kasbons en andere beleggingsprodukten.
Kosten die in mindering worden gebracht zijn onder meer ziekenhuiskosten, rusthuiskosten, begrafeniskosten, kosten rouwtafel, concessie, grafsteen…
Op basis van het vermogen, samenlevingsvorm (bv. huwelijkscontract, wettelijk samenwonend, alleenstaand…) en de gezinssamenstelling wordt dan de successie berekend.
Wie kan deze aangifte doen ?
U kan deze documenten zelf invullen, de notaris kan dit voor u doen, een boekhouder of bankier… Naar gelang de complexiteit van het dossier laat u zich het best adviseren door mensen gespecialiseerd in deze materie. Wij kunnen u steeds een aantal goede contactpersonen bezorgen.